Lean management na lotnisku i w branży turystycznej

0
201

Personel hotelowy, który w razie czego bez problemu przejmuje obowiązki swoich kolegów i koleżanek, dzięki czemu obiekt zawsze funkcjonuje na tym samym, wysokim poziomie. Japoński minimalizm, prostota i porządek we wnętrzach. Każdy przedmiot ma tu swoje wyznaczone miejsce, a usługi dostarczane są na czas i tylko w momencie, gdy są potrzebne.

Hotel Ukai Resort w Ureshino to doskonały przykład obiektu turystycznego, w którym z powodzeniem stosuje się zasady lean management.

Jakie to zasady? Jakie przynoszą korzyści i jakie mogą nas spotkać wyzwania podczas ich wdrażania?

Sprawdźcie, na czym polega lean w turystyce!

Lean management na lotnisku
Lean management na lotnisku

Lean management w turystyce (i nie tylko)

Dzisiejszy artykuł poświęcamy przedstawieniu lean w turystyce, jednak warto wiedzieć, że zalążek tej koncepcji powstał w zakładach produkcyjnych Toyoty, w latach czterdziestych ubiegłego stulecia. Lean management zakłada, iż funkcjonowanie przedsiębiorstwa przyniesie spodziewane efekty wtedy, gdy zminimalizuje się w nim marnotrawstwo i gdy będzie ono nastawione na tworzenie produktów najwyższej jakości. Z biegiem lat okazało się, że zasady te można wdrożyć także w innych dziedzinach biznesu, a także w różnych działach firm.

„Najwyższa jakość” według koncepcji lean management

Wydaje się, że określenie „najwyższa jakość” jest obecnie nadużywane. Zwykle możemy je spotkać na stronach producentów lub dystrybutorów, opisujących swoje produkty. Co jednak oznacza? Zgodnie z filozofią lean produkt najwyższej jakości to taki, który w oczach klienta przedstawia wartość, za którą jest on w stanie zapłacić. Wartość produktu określają więc potrzeby klienta.

Marnotrawstwo według koncepcji lean management

Marnotrawstwo ściśle łączy się z najwyższą jakością (wartością). Nazwiemy nim wszystko to, co nie dodaje wartości produktowi. Mogą to więc być: czas, energia, koszty, praca, materiały, a także oczekiwanie i nadmierny transport.

Jak wdrożyć lean w turystyce?

Pierwszym etapem procesu służącego zminimalizowaniu marnotrawstwa jest określenie strumienia przepływu wartości, a więc przeanalizowanie drogi, jaką przebywa produkt lub też usługa, od początku do końca. W ten sposób można znaleźć „punkty zapalne”, czyli miejsca, w których zauważymy marnotrawstwo.

Jakie obszary w turystyce mogą ulec zmianie na lepsze dzięki lean management?

  1. Praca personelu. Personel hotelu czy pensjonatu powinien być wielozadaniowy.
  2. Koszty żywności i napojów można znacznie obniżyć, wykorzystując produkty sezonowe i zakupione od lokalnych dostawców.
  3. Czas sprzątania pokoi hotelowych można zorganizować w taki sposób, by zminimalizować potrzebę przemieszczania się.
Lean management w branży lotniczej
Lean management w branży lotniczej

Przykłady zarządzania wizualnego w turystyce

Zarządzanie wizualne to jedno z narzędzi lean, które znajduje szerokie zastosowanie w turystyce. W tej branży jest ono szczególnie przydatne ze względu na to, że często mamy do czynienia z obcokrajowcami.

Jakie można podać przykłady zarządzania wizualnego?

  • Oznaczenie obrazkami pojemników z poszczególnymi sztućcami w bufecie,
  • Kolorowe linie na podłodze prowadzące do poszczególnych części obiektów,
  • Wyznaczanie miejsc, w których powinny się znajdować dane sprzęty czy przedmioty,
  • Wyznaczanie miejsc parkingowych liniami poziomymi.

Jakie korzyści może przynieść stosowanie zasad lean w turystyce?

Stosowanie narzędzi, technik i zasad koncepcji lean management w turystyce może przynieść szereg korzyści, wśród których warto wymienić:

  1. Zwiększenie skuteczności i efektywności personelu,
  2. Zwiększenie zysków,
  3. Zmniejszenie kosztów poprzez eliminację marnotrawstwa.

Korzyści wynikające z wdrożeń lean management w praktyce zostały opisane na stronie www.smartlean.pl gdzie doczytacie także o filozofii lean management jak i wykorzystaniu narzędzi lean management w innych obszarach życia społecznego nie tylko w branży lotniczej czy turystycznej.

Lean management w branży turystycznej
Lean management w branży turystycznej

Przeszkody, z jakimi trzeba się liczyć w związku z wdrożeniem lean w turystyce

Wdrożenie lean, a co za tym idzie, wprowadzanie zmian, może się wiązać z różnymi wyzwaniami, które są nieuniknione. Zmiana zwykle wywołuje opór.

Jakie przeszkody mogą stanąć na drodze do wdrożenia lean w turystyce?

  • Wspomniany opór, który wynika z niechęci do zmiany swoich przyzwyczajeń. Najczęściej dotyczy on osób pracujących w firmie długie lata. Zmiana długoletnich przyzwyczajeń wymaga wysiłku, dlatego z pewnością spotka się z oporem.
  • W mniejszych, rodzinnych firmach, wdrożenie koncepcji lean może spotkać się z obawą o nadmierne obciążenie finansowe. Wyszkolenie pracowników, którzy przecież w branży turystycznej często rotują, może być też obciążone ryzykiem.
  • Wdrożenie lean management w turystyce (a także w każdej innej branży) wymaga zmiany w kulturze firmy, zmiany w myśleniu i nastawieniu do pracy wszystkich pracowników. Co więcej, wymaga ono także nieustannego dążenia do doskonalenia już wypracowanych metod. Wszystko to wymaga czasu i nakładu pracy, na co nie każdy właściciel i pracownik chce sobie pozwolić.

Czekamy na Wasze pomysły wdrożenia lean management na lotniskach, w hotelach i w innych obszarach branży turystycznej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here